Begin dit jaar is de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor gepresenteerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Hierin staan de resultaten van het onderzoek naar vakantieplannen in 2025. In dit blog gaan we dieper in op de vakantieplannen van Nederlanders in 2025. Beginnend met een interessante ontwikkeling betreft de keuze van accommodatietype: bungalowvakanties groeien namelijk dit jaar. Lees verder om meer inzicht te krijgen in de vakantie intenties van Nederlanders en erachter te komen waarom de aankoop van een eigen vakantiewoning in Nederland voor (gedeeltelijke) verhuur juist nú interessant is.
Bron: Type accommodatie vs. bestemming (NL), Vakantie Sentiment Monitor
Resultaten 22-meting, www.nbtc.nl
Het grootste deel van de Nederlanders (88%) heeft vakantieplannen voor 2025. Hiervan is 21% van plan om op vakantie te gaan in eigen land, dit betreft een lichte stijging in vergelijking met 2024. Nederlanders die de intentie hebben om op vakantie te gaan dit jaar, verwachten twee tot drie vakanties te boeken. Hieronder vallen korte en lange vakanties. Zo gaat ruim een kwart van de Nederlanders, die hun eerstvolgende vakantie in eigen land doorbrengen, voor een korte vakantie (1-3 nachten). Ongeveer de helft kiest voor 4-7 nachten.
Om hierop in te spelen en daarmee de bezetting van de vakantiewoningen op onze vakantieparken te optimaliseren, focussen wij ons in onze marketing dan ook op de verhuur van korte én lange vakanties. Dit alles gebeurt door onze inhouse, professionele verhuurorganisatie.
De doelgroepen van de vakantieparken van TopParken zijn enorm divers, iedereen is immers welkom en we beschikken over faciliteiten voor jong en oud. Echter, onze primaire doelgroepen betreffen soloreizigers, koppels en gezinnen van 40 jaar en ouder. Uit het onderzoek blijkt dat de reisgezelschappen binnen deze doelgroep (> 40 jaar) voornamelijk bestaan uit soloreizigers (45-54 jaar) en reizigers met partner (65+). Gezinnen en families (35 - 45 jaar) vallen ook nog binnen deze doelgroep.
De genoemde reisgezelschappen sluiten dus naadloos aan bij de doelgroep en de vakantieparken van TopParken, waar we ons richten op familiegevoel, rust, natuur en kwaliteit. Kortom: ons aanbod past perfect bij de vraag vanuit de Nederlandse recreatiemarkt.
Bron: Reisgezelschap vs. leeftijd (NL), Vakantie Sentiment Monitor
Resultaten 22-meting, www.nbtc.nl
Bron: Aantal nachten vs. reisgezelschap (NL), Vakantie Sentiment Monitor
Resultaten 22-meting, www.nbtc.nl
Zoals eerder aangegeven is er een groeiende vraag naar bungalowparken, met 44% van de Nederlandse vakantiegangers die hiervoor kiest. Naast de eerstvolgende vakantie wordt ook gekozen voor Nederland als bestemming voor de langste vakantie van het jaar (20% van de Nederlandse vakantiegasten). De provincies Gelderland, Limburg en Noord-Holland worden het meest overwogen voor vakantie in eigen land. TopParken heeft een breed aanbod vakantiewoningen, ook op de Veluwe in het bosrijke Gelderland.
Bron: Bestemmingsprovincie Nederlandse vakantiegangers, Vakantie Sentiment Monitor
Resultaten 22-meting, www.nbtc.nl
Als het gaat om het kiezen van een vakantiebestemming, dan spelen drukte, kosten en kans op extreem weer de belangrijkste rol daarin. 40% van de Nederlanders geeft aan genoodzaakt te zijn het vakantiegedrag aan te passen als gevolg van de stijgende prijzen. Zij kiezen vaker voor goedkopere accommodaties of gaan minder vaak op vakantie. Een vakantie in eigen land kan hierin een uitkomst bieden.
Tot slot belichten we graag nog dat Nederlanders ‘Verblijf op een rustige plek’ het meest belangrijk vinden bij de keuze van een vakantiebestemming. Gevolgd door ‘Flexibele annuleringsvoorwaarden’ en vervolgens ‘Bestemming dicht bij huis’. Een rustige plek (midden in de natuur), dicht bij huis is wat TopParken te bieden heeft. Dit, en nog veel meer!
Bron: Aspecten voor keuze vakantiebestemming, Vakantie Sentiment Monitor
Resultaten 22-meting, www.nbtc.nl
Bij TopParken houden we onderzoeken zoals deze goed in de gaten. Enerzijds ter bevestiging van of we het juiste doen, anderzijds om continu te blijven inspelen op de ontwikkelingen in de markt.
Wenst u meer informatie of heeft u vragen? We staan voor u klaar. Maak vrijblijvend een afspraak op een van onze vakantieparken of bekijk onze brochure.