Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit.

Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit.

Second Home.nl: Vakantiewoning kopen in Nederland? Dit zijn de trends

TopParken
2 min leestijd
8 april 2021

Door Second Home Beurs:

Als je investeert in een vakantiewoning wil je dit weloverwogen doen. Inspelen op de trends in de (verhuur)markt is hierbij natuurlijk essentieel, aangezien dit zeker van invloed kan zijn op de hoogte van het rendement en de waarde van de woning bij eventuele doorverkoop. 

Een vakantiewoning kopen in Nederland?
Dit zijn 3 trends met betrekking tot de aanschaf van een vakantiewoning ⤵

1. Vakantiewoning bezoeken met drie generaties 
Landelijke verhuurorganisaties constateren al een tijdje een groeiende vraag naar accommodaties voor drie­generatie­vakanties. Opa en oma, kinderen en kleinkinderen samen een weekendje weg is een toptrend geworden. Maar liefst één derde van de Nederlanders gaat wel eens met drie generaties op vakantie. Eén van de voornaamste redenen om de vakantie samen door te brengen is om de band tussen de drie genera­ties te versterken. Met z’n allen naar de dierentuin, leren boogschieten met opa, koekjes bakken met oma en ’s avonds samen spelletjes doen. Samen op vakantie is wel zo gezellig en opa en oma hebben volop de tijd voor hun kleinkinderen. Niet alleen als oppas, maar juist om van alles te ondernemen.

Ontwikkelaars spelen op deze trend in door (ook) 8­ tot 20­ persoons accommodaties te bouwen. De bezettingsgraad van deze woningen is over het algemeen hoog, waardoor dit soort woningen vaak wordt aangekocht door (particuliere) beleggers.

2. Duurzame en luxe vakantiewoningen
Een andere trend is de groeiende vraag naar luxe en comfort in het vakantieverblijf met alle bijbehorende voorzieningen. Dit geldt zowel voor de eigenaar als de toerist. De recreatie­woning moet de thuissituatie overtreffen. In een groeps­woning betekent dat met de hele familie er tussen uit zonder elkaar voor de voeten te lopen. Veel ruimte en voldoende privacy, bijvoorbeeld in de vorm van een eigen badkamer, zijn daarom een pre.

Ook wellness voorzieningen zijn in trek. Mensen zoeken naar ontspanning, rust en een plek om weer helemaal tot zichzelf te komen, binnen de muren van de recreatiewoning. Het is derhalve een goed idee om van de badkamer een mini wellness center te maken, compleet met sauna, whirlpool en Sunshower. Andere items die hoog gewaardeerd worden zijn een veranda voor veel buitenplezier, keuken met luxe (inbouw)apparatuur, flatscreen televisie met homecinema set en sfeerhaard. Ook vindt de consument het gebruik van duurzame materialen en energiezuinige woningen steeds belangrijker.

3. Renovatie
Het inspelen op trend 2 is niet alleen weggelegd voor ont­wikkelaars van nieuwbouwprojecten of kopers van nieuw­ bouwwoningen. De nieuwste trend is namelijk het renoveren van bestaande recreatiewoningen. Door de huidige marktomstandigheden kunnen bestaande woningen over het algemeen wat scherper worden aangekocht. Zo blijft er budget over om deze woningen weer helemaal van deze tijd te maken. Het is hierbij wel van belang dat dit op de juiste manier gebeurt. Het is daarom raadzaam om hierbij informatie in te winnen bij een specialist op dit gebied, zodat de woning ‘verhuurproof’ wordt qua indeling en materialen.

Ook is het essentieel dat er voor een locatie wordt gekozen, waar de exploitatie en verhuur succesvol verzorgd worden. Als er op goede wijze gerenoveerd wordt, zorgt het (op de juiste parken) voor een betere verhuurbaarheid en waarde­ vermeerdering van de woning.

Door Second Home.nl

Meer weten?
Wilt u meer weten over de aankoop van een vakantiewoning in Nederland? Vraag meer informatie aan bij TopParken door middel van een brochure of vraag direct een bezichtiging aan met een adviseur.